اشتراک گذاری مطلب
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید
در pinterest به اشتراک بگذارید
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید

ابزار بازیگری بخش اول:

1. نیروی_تخیل(Imagination power):

تولید نیروی تخیل از طریق آموزش،تنها باور کردن و گسترش دادن دامنه و عمق تخیل است،که به وقایع و حوادث رنگ و بوی خاصی می بخشد و مهم ترین ابزار بازیگری است.

2. حس(scenes):

یکی دیگر از ابزارهای بازیگر قدرت احساس کردن و راه یافتن به احساسات نقش است او باید با استفاده از نیروی تخیل و قدرت تمرکز به احساسات دیگران نیز راه یابد.

3. زبان بدن(Body Language):

بازیگر باید تسلط کافی بر بدن خود داشته باشد و به هر شکلی که تغییرش داده به کارش گیرد. بازیگر با نحوه ایستادن، راه رفتن، نشستن و برخاستن و حرکت دادن دست و سر و گردن به تماشاگر می فهماند که چگونه آدمی است و چه خصوصیاتی دارد.

4. صدا(sound):

از مهمترین وسایل ایجاد ارتباط با دیگران است.از طریق گفتگو احساسات و افکار خود را آنطور که می خواهیم به یکدیگر منتقل می کنیم.

5. بیان(expressions):

در چگونگی بیان آدمی عوامل مختلفی از جمله محیط، وضعیت جسمانی و شخصیت دخالت چشمگیری دارند. بیان خوب در وهله اول به آگاهی گوینده از آنچه بیان می کند بستگی دارد.

6. تنفس(Breathing):

بازیگر برای این که بتواند جملات کوتاه و بلند را براحتی ادا کند و دچار گرفتگی صدا و فشار در ناحیه گلو نشود، به فضای بیشتری برای ذخیره هوا نیاز دارد.اگر عمل تنفس را همراه با پایین بردن دیافراگم،در پایین دنده ها و نیز در شکم انجام دهیم،می توانیم احساس کنیم که همه ستون مهره ها،تا انتهای آن در کار تنفس و در نتیجه در کار تولید صوت شرکت می کنند.

7. حافظه(Memory):

در ویژگیهای اشیاء و اشخاص و حیوانات موجب باقی ماندن مهم ترین و اثربخش ترین ویژگیها در حافظه می شود.

8. دقت(Precision):

منبع الهام همه هنرها عینیات و واقعیات محیط است که ما را به حقایق مستور در آنها رهنمون میکند.ما به کمک قوای پنجگانه احساس می کنیم و تقویت دقت مستلزم تمرین و ممارست است.

9. تمرکز(Focus):

تمرکز یکی از مهم‌ترین ابزار بازیگر است. یک لامپ ال‌ای‌دی بدون هیچ آسیبی به افراد، خانه را روشن می‌کند؛ اما وقتی که با تمرکز به روی یک فلز می‌تابد،می‌تواند آن را برش دهد.این کار نشان می‌دهد وجود تمرکز می‌تواند باعث عملکرد بهتر بازیگر شود.

10. حرکت(Move):

نوع ایستادن،نشستن،برخاستن،راه رفتن،شکل بستن درب خانه،بازی با انگشتان دست،دست بر پیشانی گذاشتن، بالا انداختن شانه،چین ابرو،یک لبخند،وطرز رفتار افراد گویای شخصیت و منش آنهاست.

ابزار بازیگری بخش دوم:

ابزار بازیگری

11. ریتم(Rhythm):

توجه به ریتم در بیان ،یگانگی بازی بازیگر را با اصل طبیعت، که برمبنای ریتم،بنا شده ،تضمین می کند.ناهماهنگی در ریتم در هر یک از رشته های هنری،نشان نقصان و عیب است و فقدان کامل آن نشانه مرگ می باشد.با گوش دادن و توجه دقت نسبت به مشاهدات و شنیده ها به ویژه توجه به تنفس ریتم را جزیی از وجود خود بنماییم.

12. لحن(Tune):

هدف ،موقعیت و احساس و رابطه ما نسبت به هر جمله ای که بر زبان بیاوریم،لحن ما را معین می کند،یک جمله واحد می تواند با تغییری که در لحن گوینده ایجاد می شود،معانی مختلف و احساسات گوناگون و حتی متضادی را به مخاطب یا مخاطبیین خود ابلاغ نماید.

13. هنر وانمود و تقلید(Imitation):

آدمی در زندگی با استفاده از تقلید مسائل بسیاری را می آموزد.با توجه به این امر عده‌ای از روانشناسان بر این باورند که انسان دارای استعداد تقلید است.
تقلید دو نوع است:
1.تقلید اشیا موجود در طبیعت= الف)تقلید عینیات
2.تقلید کردار و اعمال آدمی= ب)تقلید ذهنیات

14. کلام(language):

کلام یا اصطلاحاً دیالوگ(گفتگو) یا منولوگ(تک گویی)یا سولیلوگ(با خود سخن گفتن) و هرگونه صوتی که معنایی خاص از دهان خارج می شود باید در خدمت کار بوده و به زیباترین شکل در خدمت پیام و تم اصلی کار بکار برده شود.

15. شنیدن(Listen):

برای این بخش تمرینات زیر پیشنهاد می شود:
الف)در جاهای مختلف بی حرکت و چشمهایتان را ببندید و به صداها گوش دهید.
ب)با چشمهای بسته تا آنجا که می توانید البته در جاهای بی خطر راه بروید و با دقت به صداها گوش دهید. و…

16. لمس کردن(Touch):

برای مثال در کل خانه با چشم بسته حرکت کرده و همه چیز را لمس کنیدو مسیر خود را بیابید.

17. بو کردن(Smell):

محوطه ای از اتاق،باغچه و خیابان را انتخاب کنیدو بوهای گوناگون را تشخیص دهید.شخصیتی دراماتیک(نمایشی)برای هریک از بوها خلق کنید.

18. نگاه_کردن(look):

تمامی انسانها با چشمان خود می توانند به محیط اطراف نگاه کنند،اما وقتی خواهند توانست در این محیط به تعلق و تفکر بپردازند که نگاه کردن ظاهری به دیدن بدل گردد.
دیدن یعنی خوب نگاه کردن و تامل در آنچه که توسط چشم دیده می شود اما نگاه کردن بیشتر شامل جنبه های ظاهری می شود.

19. دیدن(see):

دیدن در بازیگری به این معنا است که به عمق و نزدیک شدن به باطن چیزی.
“چشم دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی است آن بینی”

20. مشاهده_کردن(perceive):

مشاهده یعنی خوب دیدن،مشاهده به اصول و فروغ زندگی انسان وابستگی دارد یکی از نشانه های بارز هر هنرمند،مشاهدات دقیق و قوی اوست،هنرمند بایدکه خوب ببیند و درکی صحیح از وقایع داشته باشد.

ابزار بازیگری نقش حیاتی ایفای نقش یک بازیگر دارد استفاده دقیق از ابزار بازیگر میتواند به تولید یه اثر خوب و عالی تبدیل شود.

 اکتو سامانه جامع فعالان سینما و تئاتر.

1+
در email به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
عضویت در خبرنامه اکتو
اطلاع از جدیدترین اخبار و مطالب وب سایت

مطالب مرتبط

تاریخچه فیلمبرداری سایت اکتو

تاریخچه فیلمبرداری

  از ارکان اصلی ساخت فیلم میتوان به کارگردان(Director) و فیلمبردار (Photography) که کارش فیلمبرداری است اشاره کرد. ارتباط علمی، عملی و خلاقانه‌ی فیلمبردار و کارگردان بر اساس طرح یا

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید