تمرینات روزانه بازیگران تئاتر و سینما

اشتراک گذاری مطلب
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید
در pinterest به اشتراک بگذارید
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید

در ژاپن پیش از شروع مسابقات مهم رزمی،یا قبل از نمایش نو که اهمیت خاصی دارد،بازیگران دست های خود را با آب سر می‌شویند.و این عمل تنها برای زدودن ناپاکی نیست.بلکه حرکتی است نمادین برای پیراستن خود از بدی ها.جالب است بدانید که فرهنگ های زیادی در دنیا بر این تطهیر آیینی تاکید می‌ورزند.در اسلام شستن پاها،در مذهب شینتو (مذهب ملی ژاپن) آب کشیدن دهان و دست‌ها برای ورود به اماکن مذهبی مانند مسجد و معبد ضروری است.در مسیحیت نیز غسل تعمید عملی است نمادین و تشریفاتی.بی‌تردید این باورها نشان از ضرورت تربیت جامعه در زمینه‌ی بهداشت و نظافت دارد و اهمیت شست و شو در اعمال مذهبی را نشان می‌دهد.اما آماده سازی بدن برای بازیگر تنها نظافت نیست؛بلکه مراقبت از آن را نیز شامل می‌شود.به ویژه《نُه منفذ》بدن را.طبق سنت ژاپنی بدن انسان دارای نُه منفذ است: چشم ها،سوراخ‌های بینی،گوش‌ها،دهان،مجاری دفع ادرار و مدفوع.

چشم ها:

از آن‌جایی که توجه تماشاگر بیش از هر چیز به چشم‌های بازیگر معطوف است، در نتیجه باید مراقبت ویژه‌ای از آن‌ها کرد. برای مثال: شستن چشم‌ها با ﺁب ولرم، فرو بردن صورت در ﺁب، پلک زدن زیاد، به بالا و پایین، چپ و راست نگاه کردن و سپس چرخاندن چشم‌ها بسیار توصیه شده است. بعد از شستن چشم‌ها به نرمی ﺁن‌ها را ماساژ می‌دهیم و در حالی که پلک‌ها بسته‌اند، کف دست‌ها را روی ﺁن‌ها می‌گذاریم و به ﺁهستگی کره‌ چشم را به سمت داخل حرکت می‌دهیم.
در تئاتر کابوکی، داشتن چشم‌هایی پر‌احساس شانس بزرگی به حساب می‌آید. (ضرب‌المثل «یک جفت چشم یک میلیون ین می‌ارزد» نیز به این مطلب اشاره دارد.)
در طول قرن‌ها و بر اساس آیین و رسوم، به بازیگران اجازه داده‌اند تا با چشمان‌شان تمامی شور و احساس خود را ابراز کنند. به عنوان مثال برای ابراز وجود و جلب توجه به جای این‌که مستقیماً به طرف مقابل خیره شویم، باید از گوشه‌ی چشم نگاهی بیندازیم.»

بازیگر باید قادر به کنترل نگاه خود چه در نزدیک و چه در دوردست باشد.علاوه بر آن، آیین دیگری چون (نگاه کردن به ماه) هم وجود دارد.برای مثال حتی اگر به تماشاگران بگوییم《ماه را نگاه کنید》،در حقیقت چشم هایشان آن‌چنان خیره می‌شود که تنها حرکات سر است که جلب توجه می‌کند‌. دانش استفاده از چشم ها محدود به دنیای مادی نمی‌شود.اصطلاح (چشم بینا و گوش شنوا داشتن) گواه خوبی بر این مطلب است.از سویی دیگر چشم ها قابلیت درک اشیا را دارن؛چه آن‌هایی که ارزش نهانی داشته و چه آن‌هایی که عینی و ملموس‌اند.
بازیگر باید سعی کند به هر چیزی که می‌نگرد به معنای دیگر آن نیز توجه کند،زیرا همیشه چیزی فراتر از شکل مادی اجسام وجود دارد.

بینی:

نفس عمیق بکشید.اگر سوراخ‌های بینی گرفته باشد،نفس کشیدن تنها از راه دهان ممکن می‌شود،اما بهتر است تنفس از طریق بینی انجام گیرد.علاوه بر این بر اساس یک سنت کهن ژاپنی،از سوراخ‌های بینی به عنوان (چشم سوم) یاد می‌شود.اهمیت واقعی چشم سوم بر ما روشن نیست.اما بنابراین باور سنتی،بینی گرفته مانع می‌شود تا درک روشن و هوشمندانه‌ای از اجسام داشته باشیم.به همین دلیل برای هوشیاری کامل لازم است بینی کاملا باز باشد تا هوا آزادانه در آن جریان پیدا کند.(یینی گرفته مانند زمانی که زکام هستیم،ما را معذب خواهد کرد.) داشتن بینی تمیز به تنهایی کافی نیست.(شست‌و‌شو با آب نیز از مواردی است که نباید فراموش شود.)بنابراین بینی را به این شکل ماساژ می‌دهیم: با گذاردن انگشت‌ها در دوسمت سوراخ‌های بینی به آهستگی تا قوس بینی بالا رفته و این حرکت را چند بار تکرار می‌کنیم.جالب است بدانید هنگام خستگی،بی اختیار،انگشتان خود را روی صورت و در کنار بینی بالا و پایبن می‌بریم.

گوش ها:

هنگام شروع به ماساژ گوش ها،بی اختیار دنبال غضروف کوچکی میگردیم که در قسمت بالای محل اتصال گوش به صورت قرار دارد و بعد به آرامی آن را ماساژ می‌دهیم.
آن‌گاه که نرمه‌ی گوش را میان دو انگشت سبابه و شست گرفته و با حرکتی دورانی آن را ماساژ می‌دهیم و سپس سعی میکنیم تا با کشیدن گوش آن را بزرگ کنیم.
یعنی:نرمه‌ی گوش را به سمت پایین،لبه‌ی فوقانی گوش را به سمت بالا و لبه‌ی کناری آن را به سمت پشت می‌کشیم.آن‌گاه نرمه‌ی گوش را بار دیگر میگیریم و به میل خود در هر جهتی می‌چرخانیم.گفته می‌شود که داشتن گوشی با نرمه‌ی بزرگ ثروت و سلامتی را تداعی می‌کند…پس تردید نکنید!سپس کف دست را به آرامی روی تمام گوش فشار می‌دهیم و در حدود سه دقیقه به همین حالت مانده و بعد به سرعت،دست خود را برمی‌داریم‌.این عمل را برای هر گوش جداگانه انجام می‌دهیم و دو بار تکرار میکنیم.سپس بار دیگر با کف دست،لبه‌ی خارجی گوش را به سمت داخل می‌کشیم.از آن‌جایی که با کف دست،گوش را گرفته‌ایم(در این حالت انگشتان به سمت پشت سر متمایل می‌شوند)می‌توانیم به آرامی با انگشتان به پشت سر ضربه بزنیم.

دهان:

و اما دهان.بیش از اینکه به شستن دندان‌ها فکر کنیم باید مراقب لثه‌های خود باشیم.چون لثه ها‌ی سالم حافظ دندانهایند.در اینجا هم ماساژ دادن،شیوه‌ی مناسبی برای تحریک لثه‌هاست.در حالی که دهان بسته است،نوک انگشتان را روی لب بالایی درست زیر بینی میگذاریم و با ضربات آرام انگشتان، این ناحیه را ماساژ داده و سپس با حرکتی دورانی سطح صاف صورت تا زیر گونه‌ها را مالش می‌دهیم.انگاه انگشتان را تا نزدیکی چانه پایین آورده و به ردش یاد شده لثه‌ی فک زیرین را نیز ماساژ می‌دهیم.
در دهان انسان ۳ نوع دندان وجود دارد: نیش،پیش و آسیای بزرگ.دندان های نیش مختص حیوانات گوشت‌خوارند. دندان‌های پیش به گیاه‌خواران تعلق دارند،حال آنکه دندان‌های آسیای بزرگ برای آسیا کردن دانه‌ها اختصاص یافته اند.درصد فراوانی هرنوع از دندان‌ها نشانه‌ای است برای رژیم غذایی خاصی که بدن با آن سازگار است.

اکتو سامانه جامع فعالان تئاتر و سینما

0
در email به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
عضویت در خبرنامه اکتو
اطلاع از جدیدترین اخبار و مطالب وب سایت

مطالب مرتبط

بهترین نمایشنامه های تاریخ | سایت اکتو

50 نمایشنامه‌ی برتر تاریخ

از زمان یونان باستان تا شکسپیر وتاکنون، این 50 نمایشنامه بیشترین امتیاز را در سطح جهان داشته‌اند. ایده‌ی انتخاب 50 نمایشنامه‌ی برتر تاریخ تعصب عده‌ای را بر می‌انگیزد و افرادی

ادامه مطلب »
آموزش متداکتینگ سایت اکتو

متداکتینگ چیست؟

طبق توصیفات لی استراسبرگ، متداکتینگ همان چیزی‌ است که بازیگران به هنگام یک اجرای خوب آن را رعایت می‌کنند. منظور استراسبرگ از متداکتینگ، روش بازیگری رایج آن دوران نبود، بلکه

ادامه مطلب »
آموزش فیلمسازی سایت اکتو

تصویربرداری

اولین قدم برای یادگیری تصویربرداری تصویربردار علاوه بر آشنایی با مباحث تئوری و زیبایی شناسی، باید شناخت کاملي از ابزار وتجهیزات تصویربرداری داشته باشد. دوربین های تصویربرداری، سه پایه ها،

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با پشتیبانی